top of page
BANER-01.png

1. Wprowadzenie

Opis projektu

LoveUP to aplikacja mobilna skierowana do osób w związkach, które chcą pracować nad lepszym zrozumieniem siebie i partnera oraz rozwijać umiejętności komunikacyjne, aby wspólnie budować satysfakcjonujące relacje.

problem

Badania pokazują, że brak efektywnej komunikacji jest jedną z głównych przyczyn problemów w związkach, prowadzącą nawet do rozpadu relacji. Współczesne pary często nie mają narzędzi, które wspierają  je w codziennym rozwiązywaniu problemów i odkrywaniu nowych sposobów na wspólny rozwój.

Cel projektu

Stworzenie narzędzia wspierającego pary w budowaniu trwałych relacji.​

Zespół

Projekt realizowany w ramach zaliczenia studiów podyplomowych User Experience Design/Product Design na SWPS w Sopocie w grupie 4 studentów.

Moja rola

Jako UX Designer byłam odpowiedzialna za przeprowadzenie badań użytkowników, opracowanie person, projektowanie wireframe'ów, prototypowanie oraz przeprowadzanie testów użyteczności. 

Czas trwania

10 miesięcy - 1 rok akademicki

fony.gif

Desk research

(Artykuły specjalistyczne i dane statystyczne GUS)

 

  • W 2022 roku 60,162 tyś. par zdecydowało się na rozwód albo separację.

  • Pary dobrze komunikujące się ze sobą mają znacznie mniejszy wskaźnik rozwodów (9%) w porównaniu do par, których komunikacja jest na znacznie niższym poziomie (22%).

  • Według wielu badań naukowych komunikacja jest fundamentem utrzymującym związek oraz determinującym satysfakcję w bliskiej relacji.

  • Co więcej, jak zauważono w badaniu Mayer’a i współpracowników, nieumiejętna komunikacja prowadzi do narastania sytuacji konfliktowych.

Wywiady pogłębione

(Wywiady online z 8 parami - 4 indywidualne i 4 wspólne)

•   Największym problemem była trudność w otwartej komunikacji, zwłaszcza na tematy takie jak finanse czy emocje. Podkreślali, że ważnajest sygnalizacja gotowości obu partnerów do rozmowy i rozwiązywania problemu.

•   Brakuje im dostępu do profesjonalnej wiedzy na temat związków w przystępnej formie.

•   Istotna była potrzeba bycia wysłuchanym i zrozumianym. Pary potrzebują obustronnego zrozumienia perspektywy partnera oraz siebie samych.

•  Pary miały problem z wkradającą się rutyną. Brakuje im pomysłów do rozmów i spędzania czasu, przez co nie czują satysfakcji z relacji.

Grupa DOCELOWA

  • Wiek od 18 do 40 lat

  • Minimum 1 rok w związku

  • Mieszkają razem minimum 3 miesiące

  • Europejski krąg kulturowy

  • Osoby biegłe w obsłudze smartphonów

  • Osoby mówiące płynnie po Polsku

  • Bez ciężkich problemów w relacji (na przykład przemoc)

Screener

  • Pytania rekrutacyjne do potencjalnych uczestników

  • Skala digital inclusivness (skala umiejętności cyfrowych)

2.  definiowanie problemu

Group 39476.png
Group 39477 (2).png

PERSONY

co wyróżnia produkt?

  • Łączenie funkcji kilku istniejących aplikacji, takich jak testy osobowości i gotowe tematy do rozmowy w jednym miejscu.

  • Duża część funkcji jest dostępna bezpłatnie. Dodatkowe funkcje w modelu subskrypcyjnym.

  • Parowanie kont, które umożliwia wspólną pracę nad związkiem.​

UNIKALNA WARTOŚĆ produktu

  • Gamifikacja - aplikacja rozwiązuje trudne problemy komunikacyjne w formie gry i zabawy nawiązując designem do pierwszych gier komputerowych.

  • Personalizacja - użytkownicy otrzymują treści i narzędzia spersonalizowane pod ich typy osobowości.

  • Baza wiedzy - dostęp do bazy wiedzy pisanej przez ekspertów w temacie związków.

analiza konkurencji

5. testy użyteczności

6. Refleksje i wnioski

mapaaaa-06.png
ai.png

user flows

flow1.png

1. test osobowości i parowanie kont

flow2.png

2. BAZA WIEDZY

PAROWANIE KONT I PROFIL PARY

3. modelowanie produktu

1.png
2.png
chat.gif

problem

Częstym problemem wśród potencjalnych użytkowników był brak pomysłów na ciekawe tematy do rozmowy i wkradająca się rutyna. Parom brakuje również narzędzi pomocnych w rozpoczęciu rozmowy na trudne tematy lub zasygnalizowania gotowości do rozmowy na trudny temat.

ROZWIĄZANIE

Aplikacja zawiera baze pytań do rozmowy z partnerem, od tematów lekkich  jak ulubiony film - po trudne jak finanse czy emocje. Całość ubrana jest w formę gry, w której można wylosować karty z tematami z całej bazy, wybrać samemu lub stworzyć własny temat.

Po wybraniu tematu otwiera się czat, w którym użytkownik nie widzi odpowiedzi partnera. Dopiero, gdy obydwoje udzielą odpowiedzi, bedą mogli je zobaczyć. W ten sposób motywujemy uzytkowników do obustronnej aktywności.

Jedną z głównych wartości aplikacji jest gamifikacja. Aplikacja rozwiązuje trudne tematy i problemy par w prosty i przyjemny sposób - w formie gry i zabawy - dlatego też design aplikacji nawiązuje do pierwszych gier komputerowych z lat 80 XX wieku, takich jak Super Mario Bros, Tetris czy Pacman. Praca nad relacją jest przedstawiona w formie gry, w której zbieramy punkty, zdobywamy kolejne poziomy i otrzymujemy nagrody.

f.png

wire flows

4. FUNKCJONALNOŚCI MVP

problem

Jednym z częstych problemów komunikacyjnych w związkach potencjalnych użytkowników był brak zrozumienia samego siebie.

ROZWIĄZANIE

Aplikacja przy zakładaniu konta prosi o odpowiedzi na kilka kluczowych pytań dotyczącej związku użytkownika, takicj jak długość związku czy wspólne zamieszkanie. Dodatkowo użytkownik podaje minimum 3 zainteresowania, aby aplikacja mogła bliżej go poznać.

Kluczowym elementem aplikacji jest test osobowości. Użytkownik po wykonaniu testu otrzymuje dostęp do  profilu i poznaje swój typ osobowości i dodatkowe informacje, takie jak jego język miłości lub styl komunikacji. Od tego momentu aplikacja podsyła użytkownikowi spersonalizowane treści i narzędzia dopasowane do jego typu osobowości, zainteresowań i sytuacji związkowej.

fony2.gif

BAZA WIEDZY

parowanie.gif

problem

Kolejnym problemem osób w związkach jest brak zrozumienia partnera, co często uniemożliwia rozwiązywanie konfliktów i utrudnia komunikację.

ROZWIĄZANIE

Kolejny kluczowy element aplikacji - parowanie kont. Po wypełnieniu testu osobowości i stworzeniu swojego profilu, użytowniik może sparować swoje konto z kontem partnera poprzez specjalny kod. Po sparowaniu kont aplikacja tworzy wspólny profil pary, w którym użytkownicy mogą poznać swoje typy osobowości i porównać je. Dodatkowo aplikacja na podstawie typu relacji między dwiema osobowościami doradza użytkownikom - na przykład w jaki sposób para może rozwiązywać konflikty lub spędzić czas we dwoje. Od momentu sparowania kont aplikacja będzie mogła podsyłać użytkownikom treści i narzędzia spersonalizowane pod ich typy osobowości i typ relacji. Dzięki temu użytkownicy bliżej poznają nie tylko siebie, ale też swojego partnera.

powiadomienia niespodzianki

punkty, poziomy i gratyfikacja

bazawiedzy.gif

problem

Ważnym problemem jest również brak dostępu do profesjonalnej wiedzy na temat relacji w przystępnej formie.

ROZWIĄZANIE

Stworzenie szerokiej bazy wiedzy na temat relacji napisanej i uzupełnianej przez ekspertów z dziedziny psychologii i związków. Aplikacja zawiera baze profesjonalnych artykułów, które użytkownicy mogą oceniać i udostępniać między sobą - również poza aplikacją, co może sprowadzić do produktu nowych potencjalnych użytkowników. Aplikacja może również podsyłać użytkownikom artykuły spersonalizowane w formie powiadomień PUSH.

gratyfikacja.gif

problem

Badani często zwracali uwagę na odczuwanie braku satysfakcji w związku i braku poczucia realnego wpływu na relację.

ROZWIĄZANIE

Użytkownicy wykonując różne zadania w aplikacji otrzymują punkty, dzięki którym mogą zdobywać nowe poziomy w pracy nad związkiem, co odblokowuje wcześniej niedostępne treści. W ten sposób pary czerpią satysfakcję z pracy nad związkiem i mogą obserwować swój rozwój.

metodologia

 

  • Indywidualny wywiad pogłębiony - rozmowa wstępna pozwoli zweryfikować uczestnika i osadzić go w odpowiednim kontekście zadań.

  • Moderowane testy zadaniowe (7 testów na miejscu oraz 1 test zdalnie na platformie Google Meets)

  • Karty reakcji - 20 kart z pozytywnymi i negatywnymi przymiotnikami. Zadaniem respondenta jest wybranie 3 kart, które najlepiej oddają jego wrażenia związane z aplikacją.

wyniki badań - mocne strony

  • Prototyp zebrał pozytywny feedback od testerów: 90% stwierdziło, że proponowane funkcje odpowiadają ich potrzebom.

  • Wszyscy respondenci zwrócili uwagę na pozytywne emocje i ekscytację podczas korzystania z aplikacji.

  • Respondenci uważali, że losowanie kart-aktywności za dobre rozwiązanie, a funkcjonalność aktywności-niespodzianek oceniali jako szczególnie przydatną. To znak, że produkt jest na właściwej drodze.

  • Respondenci nie mieli problemów z wypełnieniem testu osobowości i dobrze rozumieli jego nawigację.​​

problem

Jednym z problemów pojawiających się w dłuższych relacjach jest wkradająca się rutyna i brak pomysłów na wspólne spędzanie czasu.

ROZWIĄZANIE

Aplikacja przesyła użytkownikom możliwość wylosowania karty z propozycją aktywności we dwoje w formie powiadomień niespodzianek. Użytkownik losuje kartę i przesyła ją partnerowi. Po akceptacji użytkownicy mogą wspólnie rozpocząć aktywność, w tym przypadku wybrać pub z planszówkami w ich okolicy. W ten sposób aktywizujemy użytkowników w realnym życiu i przełamujemy rutynę w związku.

powiadomienia.gif

wyniki badań - błędy poważne i krytyczne

architektura informacji

bledy1.png

problem

Użytkownicy nie byli pewni czy powinni wybrać wspólne zainteresowania - swoje i partnera - czy wyłącznie swoje zainteresowania. Ponadto podczas procesu wybierania zainteresowań użytkownicy klikali kilka razy na zainteresowania i nie wiedzieli ile mają ich wybrać, aby przejść dalej.

ROZWIĄZANIE

Zmiana copy, która ułatwi zrozumienie czyje zainteresowania należy wybrać, np. “Wybierz Twoje zainteresowania” oraz dodanie informacji o minimalnej liczbie zainteresowań, które trzeba wybrać.

problem

Niektórzy użytkownicy, w trakcie wykonywania testu, nie byli pewni do czego służy test osobowości - nie widzieli przed rozpoczęciem testu takiej informacji i uznali test za zbędny.

ROZWIĄZANIE

Dodanie ekranu z informowacją o przeznaczeniu testu oraz wykorzystaniu jego wyników do personalizacji treści i rekomendacji.

bledy2.png

TEMATY DO ROZMOWY I CZAT

bledy3.png

problem

Użytkownicy mylili przycisk wysłania artykułu do partnera z przyciskiem udostępnienia artykułu poza aplikacją. Ikona koperty nie była wystarczająco jasna - została wykorzystywana dopiero po użyciu przycisku udostępnienia.

ROZWIĄZANIE

Zastąpienie ikony koperty zdjęciem profilowym drugiej połówki wraz z małą ikoną koperty sugerującą przesłanie artykułu.

problem

Respondenci mieli trudności z poprawnym opisaniem nawigacji dolnej. Ikona ‘tematów do rozmowy’ była kojarzona z sekcją FAQ, zaś ikona profilu pary rzadko była opisywana trafnie. Niektórzy respondenci byli przekonani, że profil pary to sekcja z funkcjonalnościami angażującymi obu parterów.

ROZWIĄZANIE

Dodanie etykiety do każdej z ikon w nawigacji dolnej przyczyni się do zredukowania wątpliwości użytkownika odnośnie tego co kryje się pod konkretną ikoną.

bledy4.png

DESIGN

flow3.png

3. tematy do rozmowy

flow4.png

3. aktywności niespodzianki

6. finalny prototyp

Co dalej?

  • Dodanie większej ilości testów psychologicznych i ankiet, które rozszerzą profil pary i umożliwią lepsze rekomendacje treści i narzędzi (np. Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych, Test komunikacji w Bliskich Związkach).

  • Dodanie nowych narzędzi w formie gier (np. quizów i zgadyanek).​

  • Wymiana zdobytych punktów na nagrody, takie jak -10% na kolację we dwoje lub dwa darmowe bilety do kina (w formie współpracy z innymi markami i usługami dla par).

  • wpisanie wlansego tematu do rozmowy

czego się nauczyłam?

  • Zrozumiałam jak duże znaczenie mają badania w procesie projektowania aplikacji oraz poznałam wiele metod badawczych, które z pewnością przydadzą się przy następnych projektach.

  • Funkcje personalizacji treści i narzędzi zwiększają zaangażowanie użytkowników. Mają oni poczucie, że wszystko zostało zaprojektowane specjalnie dla nich.

  • Aplikacja powinna łączyć się ze światem rzeczywistym, np. zachęcać do spędzania czasu offline. Dzięki temu użytkownicy mają poczucie realnego wpływu na swoje życie.

Test osobowości I PROFIL UŻYTKOWNIKA

bottom of page